Interview v ponožkách

Co se týká módního byznysu, tak ponožkový byznys určitě patří v tuzemsku k nejživějším. Ponožky se v posledních letech staly něčím, kde jsou lidé nejodvážnější a „rozbíjí“ zažité stereotypy oblékání, kdy se ponožky schovávaly pod nohavice a z bot vyčuhovaly minimálně. Také jsou oblíbeným reklamním prvkem nebo charitativním předmětem.

 

Prostě ponožky letí. Něco o tom ví i Viera Kotulánová. Během covidového období jsem si oblíbil „Linkáč“. Sociální síť, kde potkávám dost inspirativních osobností, které mají inspirující tah na bránu. A právě Viera je jedna z nich. Její motto zní: Obleču vás, vaše klienty a zaměstnance do trendových ponožek ve špičkové kvalitě. Zakladatel a vlastník firmy Sokino. Takže expertka na ponožky za slovo vzaté. Tak jsem ji trochu vyzpovídal.

Kde se vzal nápad vyrábět ponožky?

Mám doma dva kluky, kteří bohužel trpí atopickým ekzémem. Takže jsem vždycky dbala na kvalitní materiály oděvů. Jenže u ponožek to byl problém, žádné nám nevyhovovaly. Navíc kluci jsou hokejisté, a tak tráví týdně hodiny v bruslích. A to je pak pro nohy velká zátěž.

A tak jsem pátrala a hledala ponožky s vhodným složením materiálu. Nic nevyhovovalo. Na trhu se vhodné zdravotní ponožky nevyskytovaly. A protože jsem od přírody podnikavá, tak jsem začala studovat, jak se takové ponožky vlastně vyrábí. A na světě byl nápad. Začnu s výrobou českých ponožek s originálním vzorem. Ponožky totiž nemusí být nuda, i v ponožkovém průmyslu vidíme módní trendy.

Jaký význam v sobě skrývá název Sokino?

Vymyslet jméno firmy je vždy oříšek. Prošla jsem si české výrobce a nechtěla jsem zapadnout v té záplavě firem. Přišlo mi, že ponožkové názvy jsou už všechny zabrané. Chtěla jsem ale, aby z názvu bylo hned jasné, že jde právě o ponožky. Proto jsem zabrousila i do angličtiny. A tak vzniklo Sokino.

Název Sokino tedy vychází z anglického „socks”. Evokuje to tedy ponožky, ale je to trochu melodičtější a hravější.

Ponožkový byznys v ČR je hyperkonkurenční, v čem jsou jedinečné právě ponožky od vás?

Máte pravdu, ponožkový byznys v České republice představuje mnoho firem. Já si zakládám na tom, že celý proces výroby probíhá tady u nás v České republice. Dalšími pilíři jsou důraz na kvalitu a zákaznický servis.

Jak už jsem říkala, dlouho jsem studovala nejrůznější materiály tak, aby vyhovovaly i alergikům. Takže naše Sokino ponožky stojí na kvalitních materiálech a originálním designu. Nad vzory a designem trávíme s mým týmem spoustu času.

Mnoho našich klientů oceňuje osobní přístup. Může se to zdát jako klišé, ale já opravdu v zakázkové výrobě ponožek provázím klienta celým procesem. Pokud si přejí svůj vlastní design, tak společně vytváříme návrhy, které stroje zvládnou vyrobit.

A protože obchodní partneři z B2B používají Sokino ponožky jako firemní dárky, tak jsme sortiment doplnili také o originální obaly a nově i krabičky. Ty mohou firmy použít ke své prezentaci. Jde o skvělý marketingový nástroj.

Kašmírové ponožky I Foto: Sokino

Jaký materiál na ponožky doporučujete?

Ponožky vyrábíme z 85% certifikované česané bavlny nebo z kvalitní merino vlny. Samozřejmě, že obsahují i další materiály, jako je polypropylen, elastan a ionty stříbra. Tyto látky udržují tvar, odvádí pot a například ionty stříbra zamezují rozmnožování bakterií a snižují zápach nohou.

Loni jsme vyzkoušeli limitovanou vánoční edici z luxusního kašmíru, která byla vyprodána během chvilky. Proto na letošek připravujeme překvapení, ale o tom až někdy později.

Jak si vysvětlit rčení „to chce klid a nohy v teple“?

Stejně jako spousta Čechů jsem žila v domnění, že je to ze Švejka. Pamatuju si plechové cedule s Ladovým obrázkem Švejka a s tímto nápisem. A víte, že v Haškově knize žádná taková zmínka není?

Ale pátrala jsem po tomto rčení a docela se mi líbí vysvětlení, které jsem našla. Podstatné jméno „teplo” má i přenesený význam, znamená mít se dobře, být zaopatřený. To znamená, že když měl někdo nohy v teple, tak se cítil dobře a panovala u něj pohoda.

To chce klid tedy říká: nerozčiluj se, měj nohy v teple – užívej si pohodu, neřeš to, buď rád, že se tě to netýká.

A naše ponožky Sokino přináší pohodu.

Ponožky pro Rohlik.cz I Foto: Sokino

Kdo je váš klasický zákazník?

My v Sokino máme jak B2B, tak B2C zákazníky. Samozřejmě, že největší podíl mají právě firmy, které si v zakázkové výrobě Sokino nechávají vyrábět firemní ponožky. Ať už jako dárky pro své zákazníky, obchodní partnery, nebo své zaměstnance.

Většinou spolupracuji s marketingovým oddělením, které vidí v ponožkách originální dárek, který člověk jen tak nevyhodí. Když totiž dostanete ponožky, tak je většinou nosíte do roztrhání. A když ty ponožky mají zajímavý design a logo firmy, tak vlastně krásně podporujete značku.

Samozřejmě, že máme i koncové zákazníky. Když se podívám na tento segment, tak naším běžným zákazníkem jsou třicátníci a výše, kteří hledají kvalitu, originální vzor a chtějí podpořit českou firmu. Velmi se osvědčilo ponožkové předplatné, které zákazníci objednávají pro své blízké.

Ať už je to první, nebo druhá skupina, všichni kvitují právě osobní přístup a komunikaci.

Jakou cestou se vám nejlépe prodává?

Sokino už je na ponožkovém trhu zavedená značka. Zakázková výroba dobře funguje na doporučení. Co si budeme povídat, nejlepší reklamou jsou reference od spokojených zákazníků.

Mnoho zákazníků k nám chodí přes LinkedIn, kde si buduji svou základnu. Hodně firem mě oslovilo právě přes tuto sociální síť. Musím říct, že vše klape, takže nevyužívám cílenou placenou reklamu.

Dokážete vysvětlit příčiny, kde a proč se rozpadá tolik ponožkových párů?

I když v naší domácnosti je ponožek vždycky dostatek, tak i mně se ponožky ztrácí. Hledala jsem příčinu a našla jsem dokonce americké výzkumy, ve kterých propočítali, kolik ponožek ztratíme za celý život. Během života přijdeme až o 1 264 ponožek.

Podle statistika GeoffaEllise a psychologa Simona Moora se ponožky při praní ztrácejí v důsledku kombinace několika faktorů. Svou roli v tom hraje velikost bubnu pračky, počet ponožek v každém praní, množství pozornosti, kterou věnujeme praní a jak rádi pereme. Dokonce vytvořili i složitý vzorec, který nám vypočítá, o kolik ponožek přijdeme.

A v Británii to došlo tak daleko, že 4. května dokonce slaví LostSocksMemorialday.

Jaký je váš nejoblíbenější pár ponožek?

Já jsem se zamilovala do smetanových kašmírových ponožek, které jsme měli v Sokino jako limitku loni. Určitě se k tomuto materiálu vrátím. Osobně dávám přednost jednoduchým vzorům. No a v zimě nesmí chybět merino ponožky.

Děkuji za rozhovor.

Martin Březina

www.modeman.cz/interview-v-ponozkach/